Selasa, 06 April 2010

Crito Boso Pekalongan

PENGALAMAN NANG NDALANGAN

Ora kroso wis puluhan tahun aku ninggalke Pekalongan, ninggalke dalam arti pindah tempat tinggal, ora dietung nek jedal jedul berkunjung wektu lebaran opo wektu-wektu liyo.

Koplak bis be wis pindah ping papat, wit aku cilik ngantek saiki.

Sing pertama, igik aku SD, koplak bis kuwi nggone nang aloon-aloon pojok lor ngulon, pas nggon prapatan. Karang mbiyek igik serba sitik dadi bis sing parkir be paling ora ono 10 iji. Mereke bis sing terkenal yo PO DAHLIA sing igik cok weruh ngantek saiki, ono meneh bis PO Moga dsb.

Bar kuwi mungkin wis rodo akeh mobil sing liwat nang prapatan dadi marakke macet, trus pindah nang THR, Sayun, (Jeneng THR sak temene si bubar nggo koplak bis kuwi). Wite gedi-gedi, mbuh wit opo, ketoke adem nek liwat kono.

Pindah ping telu yo nang noyontaan (melu lurah ndi mbuh) sing cedak protelon kae si. Mburine nggo pangkalane Ezri.

Sing terakhir yo pindah mereki (nyedaki) mBatang. Lha nek kuwi baru bisa disebut koplak (terminal) bus sing temenan, gedine pok.

PEDALANGAN

Aku pak crito pengalamanku nang pedalangan, nggone Mbah Katri (mbah putri), mbah kakung aku wis ora menangi. Akeh pengalaman nang omah kuwi, dasar omahe gedi, pelatarane ombo, wis koyo omah-omah jaman mbiyek kae si.

Sing pertama kelingan ya igik cilik nemen, wong TK be durung, mungkin yo antara umur 3 tekan 4 lah. Aku karo masku karo sedulur liyane igik dolanan neker nang rolak ngarep, sing dolanan yo mas ku, aku mung nonton thok. Mbuh dolanan mbuh igik ngitung aku ra pati paham, kok ujug-ujug aku weruh salah sijine neker sing rodo kusem, ora kempling koyo liya-liyane. Lha trus tak jupuk neker kuwi, niate yo tak emut ben trus dadi kempling (jijik si jane ... tapi igik cilik yo maklumlah) eee lha kok mak glendeeeer, karena neker kuwi abot karo lunyu dadi yo kelheg.

Jane aku dewe kaget karo wedi, lha weruh koyo kuwi langsung do geger jare aku nguntal neker ... aku mung dheleg-dheleg thok ishone, plonga-plongo ora ngerti pak omong opo. He he .. wagu ho ..?

Bar kuwi aku kelingan nang rumah sakit kraton, dirawat jare keno tipes.

Aku memang ora tinggal nang omah pedalangan, mung sering bae dolan nang dalangan, aku kelingan ngendikake Mbah Katri : “wis podho bae So kwijan karo nang kene. Ojo di bedhak-bedhakke”, mBah Katri mbiyek nek aku teko senenge di uleng-uleng (paringono jembar kubure).

Nang pedalangan iku aku ajar ngaji sing pertama bareng karo sepupu liyane, bar sekolah kiro-kiro bar Ashar. Nang dalangan khan akeh sedulur, dadi nunggu gilirane suwi.

Paling rahat nek pas wayahe ngundang potong rambut. Jaman mbiyek ono tukang cukur langganan sing liwat, Wo Se’un jenenge, bungkuk udang, yo coke iki tandane ilmu padi makin menunduk makin berisi. Karang wis rodo tuo, ora rodo meneh si sebenere. Dadi bungkuke karena wis umur.

Wah perkoro motong rambut wis ahline pok, cepet rampung. Opo meneh modele sing dipotong khan podo kabeh. Plontos kabeh, mung nduwur bathuk diturahi sitik.

Wis pokoke sopo bae (cah lanang) dipotong model koyo kuwi. Nek mbiyek jenenge model Bross (tulisane bener porak kiye). Ora ono sing protes, karena ora wani karo wong tuwo (wong sing wis tuwo).

Nek aku pas nang kono, ora bisa menghindar dari kewajiban dipotong wo Se’un.

Sing kelingan meneh yo pas acara-acara duwe gawe opo kuwi jenenge slameten katoke ohk seringe pok. Dari mulai tahlilan, slametan, sunatan, nikahan wis pokoke karena omahe ombo yo dadi biso bae nggo kegiatan macem-macem, ora usah nutup dalan or nyilih omah tonggo.

Tapi sayang karena listrike sitik (mung pirang watt) wektu kuwi, dadi mesti di bantu nganggo petromaks, kiro-kiro 6 nganti 8 an nyilih langgar. Bagi sedulur kabeh sing dhurung tahu weruh petromaks perlu dijelaske, Petromaks kuwi padange pok koyo lampu neon, tapi berbahan bakar minyak tanah sing disemprot kuat ning jaring sing berbentuk bolam lampu.

Lha karena semprotane kuwi sing ndadekke nyala sing padange pok. Dadi sewaktu-waktu kudu dipompo ben semprotane kenceng.

Nek pas tahlilan, jaman mbiyek, bubar membacakan doa, trus khan di hidangkan berkat sing disajikan nganggo tampah. Sak tampah kuwi isine wis macem-macem dari nasi putih gereh petek, telor rebus, opor ayam ditambah megono yo ora ketinggalan. Sak tampah jatahe nggo wong wolu (8 orang).

Nek wis disajikan kabeh, ono sing ngomando bahwa santap malam dimulai, trus do disantap bareng-bareng nang tampah kuwi. Rayahan lawuh karo tarik-tarikan opor ayam wis dadi pemandangan biasa.

Adegan kuwi ora suwi si paling ¼ jaman lah, ribute wong bersantap karo kojahan, ndadekke suasana dadi rahat. Nek turah baru dibungkus nggo ngomah.

Jare tau ono wong sing pas muluk sego katutan untu, mbuh untune sopo ora ono sing ngaku. Co’e dong ngunyah sego karo kojahan mau kuwi ono salah satu peserta sing copot untune ora kroso. Co’e....

Perkembangan dari coro sing wis tak critakke nang nduwur kuwi suwi-suwi berubah. Tetap disajikan nganggo tampah berkate, yo tetep nggo wong wolu, tapi trus ora disantap nang kono. Sak rombongan tampah ono sing dituwakke sing tugase mbagi berkat mau dadi wolu (sesuai jumlah anggta rombongan tampah) nek wis dibagi trus diwadahi nang godong jati sing wis disediakke bareng tampah mau. Trus digowo mulih nggo keluarga.

Belakangan, penyajian berkat wis ora nganggo tampah meneh, tapi wis dibungkus nggo tiap orang. Dadi wis wis ora ono crito tarik-tarikan daging utowo katutan untu meneh.

Crito sing tak alami sing paling berkesan yo pas ono slametan manten. Setelah berkat dibagi nggo sing teko, misale ono turahe, mesti trus dikirim-kirimke nang sedulur-sedulur sing ora teko, kadang dudu mung sedulur thok, kerabat mbarang lah. Kadang-kadang ngantek entek, ngantek wong ngomah sing ngrewangi nang omah utowo sing ngeter-ngeterke berkat wis ora keduman. .... Ngenes ho ..?

Lha berdasarkan pengalaman kuwi, begitu acara doa selesai berkat wis dibagi karo sing teko ndongo. Khan igik ono turahe, sebelum ada perintah untuk dianter nang sedulur-sedulur sing adoh. Kami (Mas Cang, Mas Gun, Yon dll), njupuk beberapa berkat nggo dipangan ngko bengine bar tugas ngeter-ngeterke berkat karo beres-beres kloso, mbenekke mejo kursi.

Biasane sak durunge dipangan diumpetke ndisik. Baru bengi-bengi disantap bareng-bareng.

Suatu ketika, biasa taktik dan stategi tidak berubah, kami nyisihke berkat beberapa nggo bengi bar ngeter-ngeterke berkat. Tapi wektu kuwi ngumpetkene nang laci kamar ngarep. Wis dianggep aman lah, jarang ono wong sing mbukak-mbukak laci kamar ngarep pada saat sibuk seperti ini.

Lha koq tan kocapo, setelah tugas beres-beras karo ngeter-ngeterke berkat rampung, mbuh saking kesele po priye kami keturon, tertidur .......... yo wis ra berkat nasi kebuli dan perangkat lauk bernuansa kambing pun lewatlah.

Kelingan kelingan wis seminggu ........................

Kaku othok wis ..............

Jakarta, Desember 2009

Terjemahan

PENGALAMAN DI PEDALANGAN

Tidak terasa sudah berpuluh-puluh tahun aku meninggalkan Pekalongan, meninggalkan dalam arti pindah tempat tinggal, tidak dihitung apabila bolak-balik berkunjung pada waktu lebaran atau waktu-waktu lainnya.

Terminal bis sudah pindah empat kai sejak aku kecil sampai sekarang.

Yang pertama sewaktu aku SD, terminal tempatnya di pojok alun alun barat laut, pas di perempatan jalan. Namnya juga jaman dulu masihserta sedikit, bus yan gparkir saja tidak sampai 10, Merknya yang terkenal pada waktu itu dan masih terdengan hingga sekarang ya PO DAHLIA ada lagi PO MOGA ds.

Setelah sudah agak banyak mobil yang lewat di prapatan tersebut mendatangkan kemacetan, lalu pindah ke Sayun, THR (nama THR adalah setelah diperuntukkan buat Terminal itu).

Kepindahan yang ketiga di Noyotaan (entah ikut kelurahan mana) yang dekat dengan pertigaan itu lho. Belakangnya buat pangkalan Ezri.

Yang terakhir pindah mendekati Batang. Lha kalau yang ini baru bisa disebut terminal bis, sangat bluas.

PEDALANGAN

Aku mau cerita pengalamanku di Pedalangan, tempatnya embah Katri, nenek, kakek aku sudah meninggal.

Banyak pengalaman di rumah ini, karena rumahnya besar, halamannya luas, pokoknya seperti rumah-rumah jaman dahulu.

yang pertama inget waktu masih kecil sekali, TK saja belum, mungkin ya sekitar umur 3 atau 4lah. Aku bersama kakakku dan saudara lainnya masih bermain gundu/kelereng, yang main trentu saja kakak, aku hanya nonton saja. Entah sedang main apa sekedar menghitung aku tidak mengerti. Tiba-tiba aku lihat salah sau kelereng yang agak kusam, tidak mengkilat seperti yang lainnya. Lalu saya albil kelereng itu, niatnya aku basahi dengan ludah biar mengkilat (jijik tap karena masih kecil yan maklumlah) eee lha akhirnya kelereng itu ketelen, karena kelereng kan berat danlicin.

Aku sendiri kaget dan takut. Laha melihat hal seperti itu langsung pada heboh, katannya aku menelan kelereng ... aku hanya bisa berdiam diri saja tanpa dapat mengucapkan sepatah katapun. He he .. nggal lazim ya ?

Habis itu aku dirawat di rumah sakit kraton karena sakit katanya tipes.

Aku memang tidak tinggal di rumah pedalangan, hanya sering saja main, aku inget kata-katanya nenek Katri : “udah sama aja So kwijan sama disini. Jangan dibedakan” Nenek Katri dulu kalau aku datang suka dipeluk.

Di Pedalangan itu aku belajar mengaji yang pertama bersama sepupu lainnya, setelah ashar. Karena di Pedalangan orangnya banuyak jadi menunggunya lama.

Paling rame apabila saatnya memanggil tukang cukur rambut. Dhulu ada tukang cukur rambut langganan yanglewat. Wo Se’un namanya, bungkuk udang, ya mungkin ini yang menandai ilmu padi, makin menunduk makin bersisi. Orangnya memang sudah tua, Jadi bungkuknya karena sudah berumur.

Wah perkara mencukur rambut usudah menjadi keahliannya. Apalagi yang dipotong modelnya sama semua. Potong habis semua kecuali diatas jidat disisain sedikit.

Pokoknya siapa saja (anak-laki-laki) dipotong model sepeeti ini. Kalau dahulu namanya model Bross (tulisannya bener nggak ya?). Tidak ada yang protes, karena nggak berani sama orang tua (orang yang sudah tua).

Kalau aku pas di sana, tidak bisa menghindar dari kewajiban dipotong Wo Se’un.

Inget lagi kalau pas ada acara slametan kok nampaknya sering sekali. Dari mulai tahlilan, slametan, sunatan, nikahan pokoknya karena rumahnya esar jadi bisa buat acara apa saja tidak usah mmenutup jalan atau meminjam tempat tetangga.

Tapi karena listriknya sedikit (cuman beberapa watt) jadi harus dibantu petromaks, sekitar 6 – 8 meminjam dari Langgar. Bagi saudara yang tdiak tahu petromaks perlu dijeoaskan bahwa Petromaks itu sangat terang seperti neon, tetapi karena berbahan bakar minyak tanah yang disemprot dengan kuat pada jaring yang berbentuk bolamlampu.

Lha karena kuatnya semprotan itu mengahsilkan nyala yang sangat terang, oleh karena itu harus sering disemprot.

Bila ada tahlilan, dul, setelah selesai doa dihidangkan apa yang dinamakan berkat yang disajikan dengan tampah (tempat nasi yang berbentuk lingkaran pipih berdiameter sekitar 70 cm dari anyaman bambu). Isinya sudah macam-macem, dari ikan asin, telur rebus, opor ayam, megono dan nasi putih. Pertampah untuk 8 orang.

Setelah tersaji semua ada seorang yang memberi komando, bahwa santap malam sudah dimulai, kemudian disantap bersama-sama di tampah tersebut. Tarik menarik lauk-pauk sudah menjadi pemandangan biasa.

Adegan tersebtu berlangsung tidak lama, paling ¼ jam, sibuknya oarang bersantap dengan ngobrol menjadikan suasana jadi hangat. Apabila sisa dibungkus dibawa pulang ke rumah.

Katanya ada cerita, sewaktu akan menyuap makanan,ada terselip potongan gigi. Ngaak tahu giginya siapa. Mungiin sewaktu menyunyah sambil ngobrol ada salah satupeserta yang copot giginya. Entahlah ..

Perkembangan dari cara yang sudah aku ceriterakan tadi lama-lama berubah. Tetap disajikan dengan tampah, tetap untuk jatah 8 orang, tetapi tidak disantap disitu. Satu robongan tampah ada yang dituakan untuk membagi berkat tersebut dengan jumlah peserta, lalu dibungkus dengan daun jati yang sudah disediakan. Kemudian dibawa pulang untuk leuarga.

Belakangan, penyajian berkat tidakmemakai tampah lagi, tetap dibungkus untuk per orang, Hingga cerita tarikmenarik lauk dan menemukan potongan gigi tidak ada ceritanya lagi.

Cerita yang saya alami yang paling berkesan adalah ketika ada acara kendurian pernikahan. Setelah berkat dibagikan kepada pengunjung, misalnya ada yang sisa, maka dikirim ke Saudara-saudara yang tidak hadir, kadang-kadang tidak hanya saudara tetapi kerabat juga. Kadang-kadang sampai berkat habis, sampai-sampai seisi rumah yang ikut berbenah memberesi rumah atau yang mengantarkan berkat tidak kebagian berkat. Kasihan deh.

Lha berdasarkan pengalaman itu, begitu acara doa selesai, berkat sudah dibagi kepada para hadirin. Sisa berkat sebelum ada perintah untuk diantarkan ke Saudara-saudara, kami mengambil beberapa berkat untuk dimakan malam harinya setelah selesai mengantar berkat ke Saudara atau membereskan tikar untuk kenduri.

Biasanya sebelum dimakan disimpan dulu. Baru malam hari disantap bareng-bareng.

Suatu ketika, biasa taktik dan strategi tidak berubah, kami menyisihkan berkat beberapa untuk malam harinya setelah tugas mengantar.

Berkat saat itu disimpan di laci kamar depan. Sudah dianggap amanlah, pada saat seperti ini jarang ada orang yang membuka atau masuk ke kamar itu.

Lha kok tiba-tiba, setelah tugas beres-beres dan mengantar berkat selesai, entah karena kecapaian atau karena apa kami tertidur ...... ya sudahlah, nasi kebuli dan perangkat lauk bernuansa kambingpun lewatlah.

Begitau teringat sudah satu minggu .......

Bener-bener sial ....

Jakarta Desember 2009


Tidak ada komentar: